Hvordan unngå influensa

I høstferien på NRK nyhetene var det en reportasje om at det forventes at influensa kommer til å ramme mange i romjula i år. Med så godt varsel om når influensaen kommer, så er det mye som kan gjøres for å redusere sjansene for å bli syk. Her er en liste over noen av de viktigste tingene du kan gjøre for å unngå å få influensa:

Først og fremst, sjekk at du har nok Vitamin D i kroppen. Dette kan du sjekke hos fastlegen din. Hvis du ikke har optimale nivåer av vitamin D (over 75 nmol/l) har du mye høyere risiko for å få influensa og andre sykdommer. Les mer her om sykdommer som kan forårsakes av vitamin D (1). http://www.vitamail.no/polarkrill/12-vanlige-sykdommer-som-kan-forarsakes-av-d-vitaminmangel/

Skulle det vise seg at du har veldig lave nivåer av vitamin D så er det kjempeviktig å begynne så fort som mulig å få i seg disse vitaminene da det tar tid å få opp nivået. I Norge tillates det kun å gi 20 microgram (800 IU) vitamin D per pille, mens i resten av Europa er det tillatt med mye høyere doser. I Sverige selges Vitamin D i doser av 2000, 5000 og 7000 IU og i Frankrike selges 100 000 IU på apoteket som tas en gang på høsten slik at man holder et normalt vitamin D nivå gjennom hele vinteren. Uansett hva slags dose du tar, så sjekk at vitamin D nivået ditt blir høyere med tilskuddet. Etter 1-2 måneder med tilskudd burde man ha normale nivåer hvis man tar riktig dose av vitamin D.

En annen ting du kan gjøre for å unngå å få influensa er å optimalisere håndhygienen. Det viser seg at smitten av influensa eller andre virussykdommer ofte skjer fordi vi sprer sykdommen med hendene våre. For de som jobber med mye mennesker, for eksempel på skole, i barnehager, på sykehus og i butikker, så er dette veldig viktig for å redusere sjansen for å bli smittet av influensa. Vær litt bevisst på dette når du er ute og handler eller på steder hvor det er mye folk.  Skulle du bli forkjølet så vis hensyn til andre og pass på at du praktiserer god hygiene slik at du ikke smitter andre. Det setter alle pris på!

Mange virus fester seg i slimhinnene våre og da spesielt i nesa. For å hindre at viruset setter seg fast i nesa så bruker jeg litt Vaselin eller Lypsyl og smører på innsiden av neseborene. Denne fett-hinna blir da en barriere som reduserer sjansen for at viruset fester seg på slimhinnene.  Skal du ut å reise på fly, tog eller buss, så anbefaler jeg dette på det sterkeste da dette kan redusere sjansene for å bli smittet.

Sist, men ikke minst, så er det viktig at du optimaliserer immunforsvaret og da kommer de vanlige rådene du har hørt før. Pass på at du sover nok, reduserer inntaket av sukker og unngå stress!  Dette er noe av de smarteste tingene å gjøre for at man ikke skal bli syk.  Disse rådene er listet i rekkefølgen av hva som er mest viktig. Hvis du sover nok, så har du mindre lyst på sukker og du takler stress bedre.  Begynn derfor med å passe på at du får nok søvn.  Det er ingenting på TV som er viktigere enn en ekstra time med søvn!  Vi trenger også litt mer søvn på vinteren. Dette har med dagslys og hormoner å gjøre. Hvis det er en veldig grå vinter med lite sol, så er det mange som faktisk sover dårlig fordi signalet til hjernen om å lage melatonin er forstyrret. For noen så betyr dette at du må ha lysterapi og da kan det hende du trenger en lyskasse for å få orden på søvnen. Mangel på søvn gjør at man blir veldig trøtt på dagtid og da er det ofte at man prøver å finne energi i maten man spiser eller drikker. Sukker er der man fortest finner energi, og hvis man sover dårlig overspiser man ofte søtsaker (2) og drikker litt for mye kaffe som igjen kan forstyrre søvnen. En skikkelig ond sirkel med andre ord. Med mer søvn så takler man også stress mye bedre, så pass på at du sover nok. 

Det å unngå stress er nesten umulig rundt juletider, men med litt planlegging og litt holdningsforandring så blir stresset litt mindre.  Det er lov å kjøpe julegaver i november og man kan ha en flott feiring selv om ikke alle tingene er helt perfekte. Jul blir det uansett og med litt forarbeid og planlegging kan du unngå å bli syk og heller nyte høytiden!

Kilder:

1.       Dahl, Sandra Rinne og Per Medbøe Thorsbye. Hvordan måle vitamin D-status. Tidsskriftet: Den Norske Legeforeningen. Publisert 08.April.2014. http://tidsskriftet.no/2014/04/kronikk/hvordan-male-vitamin-d-status

2.       Fox, Maggie. Study Explains Why Lack of Sleep Gives You the Munchies. NBC Health News. Feb 29 2016. http://www.nbcnews.com/health/health-news/study-explains-why-lack-sleep-gives-you-munchies-n528346

3.       Vitamin D Council. https://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/influenza/

4.       CANNELL JJ, VIETH R, UMHAU JC, et al. Epidemic influenza and vitamin D. Epidemiology and Infection. 2006;134(6):1129-1140. doi:10.1017/S0950268806007175.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2870528/

Ring oss på

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.