Her og NÅ

Hvordan er det mulig å måle om en er tilstede Her og Nå? I denne tilnærmingen så er det banalt enkelt å måle/kjenne for den enkelte. Et enkelt eksempel; Hvis partneren din slår et høyre svingslag mot haken din og du ikke er her og nå, så kommer slaget til å treffe haka. Hvis du er tilstede har du større overblikk og det er lettere å agere på det slaget som kommer.

Ikke bli skremt! Vi trener kontrollert sakte, nesten som i sakte film, slik at det er sjeldent forekommer smerte eller skader. Dette er også ting som er enkle å lære seg fordi de er naturlige bevegelsesmønstre, og ofte lettere og lære hvis du ikke har noen som helst erfaring i slik trening fra før.

Hensikten med teknikkene eller sekvensene som blir gjort er å bringe den enkelte mer inn i en høyre hjernehalvdels aktivitet. Dette senker hjernesvingningene og stress i kroppen. Det blir lettere å se helheten i det vi holder på med både på treningene og i hverdagslivet.

Som et lite eksempel kan vi se på noe så enkelt som hvordan vi står med beina mens vi gjør en teknikk. Beinstillingene som brukes er funksjonelt riktig for kroppen og vekker minner i underbevisstheten og gir en
gjenkjennende trygghet. Dette gir flere effekter:

  • Når fotstillingen er stabil er det lettere å gjøre andre bevegelser eller «teknikker».
  • Det gir avspenning, selvtillit og tilstedeværelse, siden sinnet vårt ikke trenger å stresse med å holde balansen.
  • Mindre stress gir en mer riktig hormonutskillelse i kroppen, som får kroppen og hjernen til å fungere mer effektivt. 
  • Du er mer tilstede i det du gjør og verdsetter det du gjør, og deg selv på en mer positiv måte.
  • Innlæringen går fortere siden kroppen gjenkjenner bevegelses mønstrene.
  • Hjernen fungerer mer fra en høyre hjernehalvdel.

Hvis noe av det vi gjør føles unaturlig og til dels vanskelig i begynnelsen, så er det ofte fordi den enkelte har noen sperrer følelsesmessig, som gjør det vanskelig og gi slipp og være i flyten. Når vi greier å slippe på slike sperrer merker vi med en gang at det går lettere og gjøre øvelsene, som gir en god mestringsfølelse og «godfølelsen kommer snikende».

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.